מבוא
בשנת 2002 חוקק חוק להגברת האכיפה של דיני העבודה. חוק זה מסמיך את משרד העבודה להסדיר ולאכוף את הפיקוח על חוקי העבודה בישראל. משרד העבודה מבצע ביקורות אצל מעסיקים במקומות העבודה ומוודא שחוקי העבודה מיושמים באופן תקין אצל העובדים של המעסיק.
ביקורות כאלה נעשות במפתיע או בעקבות תלונה של עובד כלשהו.
בדרך-כלל נעשית בדיקה אקראית של חלק מהעובדים או של כל העובדים של המעסיק, רטרואקטיבית לזמן מסוים אחורה, כשרצוי מאוד בשלב ראשוני לשתף פעולה ולהמציא את כל המסמכים הדרושים במסגרת הביקורת, אחרת אי שיתוף פעולה, המצאת מסמכים כאמור יכולה להוות עבירה פלילית.
על כן, תמיד רצוי להיערך מבעוד מועד, ולהיות מלווה על ידי רואה חשבון, בודק שכר, לרבות עורך דין על מנת שכל ביקורת תעבור ללא כוונת חיוב.
לרוב, במהלך ביקורות משרד העבודה לאחר שלב חקירה מתגלים ליקויים, שלא תמיד מקורם בפעולה מכוונת מצד המעסיק.
לכן, כדאי מאוד בשלב זה לפעול לתיקון הליקויים, על מנת להימנע מהטלת קנסות מיותרים בגובה עשרות עד מיליוני שקלים.
פניה לרואה-חשבון בעניין זה, או לחשב שכר, עלולה שלא להספיק, בין היתר, לאור העובדה שמדובר בהליך חקירה של משרד העבודה בעתיו המעסיק סביר להניח כי יוזמן לחקירה במשרד העבודה, אשר תכלול לרוב פניה לחוזי העסקה של עובדים, תנאי עבודה של עובדים, תקינות תלושי שכר וכיו"ב. לאחר השלמת החקירה יחליט משרד העבודה האם לסגור את התיק או להטיל סנקציה.
ככל ומשרד העבודה קבע כי מעסיק הפר חוקי עבודה כאלה או אחרים, עלול משרד העבודה לבחור לתת התראה מנהלית (אזהרה), להטיל קנסות ולעתים אף אכיפה פלילית והגשת כתב אישום נגד המעסיק. מנהל בחברה עלול להיות חשוף אישית לסנקציות פליליות. חשוב להבהיר כי עיצומים כספיים אשר ניתנים מפורסמים לציבור הרחב באתר משרד העבודה.
באפשרות הצוות שלנו אשר מורכב מרואי חשבון, חשבי שכר בכירים, ועורכי דין מקצועיים אשר להם ניסיון מוכח בייצוג בביקורות אל מול משרד העבודה, וייצוג מעסיקים גדולים, המעסיקים אלפי עובדים, להתמודד מול ביקורות אלה, לרבות הגשת ערר ו/או ערעור אל מול הערכאות המוסמכות, תוך בדיקת מכלול הסיכויים והסיכונים טרם נקיטה בצעד כזה או אחר.